NALED: Cilj da svi šalteri javne uprave budu na jednoj aplikaciji eUprave na mobilnim telefonima
16 новембра, 2022Autor: AP Izvor: Beta
Razvoj digitalne infrastrukture koja će podržati elektronsku upravu u Srbiji ima za cilj da svi šalteri javne uprave budu dostupni na jednoj aplikaciji eUprave na mobilnim telefonima, najavljeno je na konstitutivnoj sednici novog saziva Saveza za eUpravu Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj (NALED).
Jačanje informacione bezbednosti i zaštite podataka gradjana, razvoj digitalne infrastrukture koja će podržati širenje elektronske uprave u Srbiji, kao i popularizacija i veće korišćenje elektronskih usluga, biće prioriteti Saveza, navedno je u saopštenju NALED-a.
Razvoj tih oblasti je, kako je navedeno, ključni preduslov kako bi gradjanima i privredi bilo praktično i interesantno da koriste eUsluge.
To bi, izmedju ostalog, značilo da „svi šalteri“ javne uprave budu dostupni na jednoj aplikaciji eUprave na mobilnim telefonima i da je dovoljno jednom se ulogovati radi pristupa svakom od njih.
Kvalitetna eUprava podrazumevala bi i dvosmernu komunikaciju države i gradjana, odnosno da putem eDostave dobijaju tražene dokumente, ali da na isti način digitalne dokumente mogu da šalju državnim i lokalnim organima.
Zbog informacione bezbednosti potrebno je, prema rečima predsednice Saveza i direktorke korporativnih poslova u kompaniji CETIN Dragane Ilić, unaprediti zakonski okvir u toj oblasti.
Neophodno je, kako je rekla i jačati kapacitete državnih i lokalnih organa, kao i privrede koja upravlja informacionim sistemima i povezati ih kako bi postojao jedan tim spreman za odbranu od sajber napada
Dodala je da je potrebno razvijati ultrabrzu komunikacionu mrežu, klaud, AI i IoT infrastrukturu koja će obezbediti podatke neophodne za stvaranje nove ekonomske vrednosti, ali i omogućiti da se postojeća infrastruktura, posebno u javnoj svojini, kao što je u MUP-u, EPS-u ili Železnici adekvatno koristi i obezbediti da bude dostupna svim operaterima pod istim uslovima.
Specijalni gost sednice Saveza bio je novi v.d. direktora Kancelarije za IT i eUpravu Milan Latinović koji je istakao da gradjani shvataju koliko eUprava može da im olakša život i da dobro prihvataju elektronske usluge.
„Imamo u planu da kreiramo nove usluge kao i da unapredimo postojeće. Planiramo da unapredimo generator usluga na našem portalu i da napravimo sistem u kojem će, prvenstveno državni organi, moći da digitalizuju svoje procedure koje su sada u papirnom formatu tako da se time više ne bavi samo Kancelarija“, rekao je Latinović.
Jedna od prvih aktivnosti Saveza biće završetak i objavljivanje prvog Lokalnog indeksa eUprave (LEI) do kraja godine.
LEI indeks, koji je razvio NALED, biće i deo novog Programa za razvoj eUprave do 2025. i koristiće se kao zvanični pokazatelj nivoa razvijenosti elektronskih usluga u gradovima i opštinama.
Fokus Saveza biće i na podršci završetku izrade Programa, kao i donošenju nedostajuće regulative u oblasti razvoja elektronskih usluga medju kojima i zakona koji će definisati koncept razvoja „pametnih“ gradova.
Medju prioritetima će se naći i sprovodjenje obuka za jačanje kapaciteta službenika javne uprave za razvoj i pružanje elektronskih usluga, jačanje informacione bezbednosti, kao i podrška resornim institucijama u unapredjenju usluga kao što su ePečat, potpis u klaudu, eArhiviranje.
Odlazeći predsednik Saveza i direktor kompanije OSA računarski inženjering Željko Tomić kao ključne rezultate u prethodnom periodu, pored razvoja LEI indeksa, istakao je i podršku tog radnog tela uvodjenju sistema eFaktura, izradi Programa razvoja eUprave u Srbiji 2020-2022., uvodjenju obavezne registracije privrednih društava na Portalu eUprava i korišćenje eSandučeta, kao i uspostavljanju elektronskih plaćanja i eDostave.
Zajedno sa Kancelarijom za IT i eUpravu realizovan je projekat popularizacije eUsluga, otvaranjem šaltera u lokalnim samoupravama na kojima službenici svim zainteresovanim licima pomažu da postanu eGradjani.
Za potpredsednike Saveza izabrani su rukovodilac prodaje za javni sektor u Microsoft-u Ivan Živković, direktor A1 Dejan Turk i direktor digitalnih i online kanala prodaje u OTP banci Bojan Pokrajac.