Novi ciklus najvećeg istraživanja u oblasti obrazovanja od 8. marta do 18. aprila
7 марта, 2022izvor ZVKOV foto E.V.
U 193 škole širom Srbije oko 7.600 petnaestogodišnjaka od 8. marta do 18. aprila učestvovaće u novom ciklusu najveće međunarodne studije čiji su rezultati pokazatelji kvaliteta obrazovanja
Novi ciklus najvećeg istraživanja u oblasti obrazovanja – Međunarodnog programa procene učeničkih postignuća PISA (Programme for International Student Assessment) – od 8. marta do 18. aprila realizovaće se u 193 škole širom Srbije. U glavnom testiranju učestvovaće oko 7.600 učenika iz 178 srednjih stručnih škola i gimnazija i 15 osnovnih škola, državnih i privatnih, izabranih metodom slučajnog uzorka. Suština studije jeste procena kvaliteta obrazovanja zasnovana na pouzdanim podacima koja kreatorima obrazovnih politika daje pregršt sveobuhvatnih analiza i smernica za unapređivanje sistema. U fokusu istraživanja su osnovne školske oblasti: čitanje, matematika i nauka. PISA testovima se ne proverava puko zapamćivanje i doslovno reprodukovanje gradiva. Utvrđuje se da li su đaci i u kojoj meri stekli funkcionalna znanja koja mogu da primene u svakodnevnim životnim situacijama.
PISA istraživanje pre više od dve decenije pokrenula je Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj s ciljem da se omogući državama učesnicama da donose strateške odluke u obrazovanju na osnovu empirijskih podataka o postignućima učenika i uslovima u kojima se oni školuju. Predstojeći ciklus realizovaće se u 85 zemalja i biće šesti u kome učestvuje Srbija. PISA studija sprovodi se svake treće godine. U našoj državi do sada ovo ispitivanje organizovano je 2003, 2006, 2009, 2012. i 2018. godine. Sada se realizuje ciklus koji je planiran da se održi 2021, ali je odložen za 2022. godinu zbog pandemije virusa korona.
Tri školske godine (od 2019/20. do aktuelne 2021/22) u ovdašnjem obrazovanju zahvatila je pretnja kovida 19 javnom zdravlju. Time uslovljeno školstvo je u većoj ili manjoj meri funkcionisalo otežano i po atipičnim modelima, što je svakako uticalo na kvalitet nastave i učenja. Kada stignu rezultati PISA 2022, a to će biti tek u decembru 2023. godine, porediće se sa onima iz prethodnih ciklusa. Između ostalog, biće to relevantni pokazatelji uticaja pandemije na kvalitet obrazovanja u svetu i kod nas.
Rezultati naših učenika na PISA testiranju konstantno su loši. Neki od ključnih nalaza poslednje studije iz 2018. godine potvrđuju da je svaki treći učenik u Srbiji funkcionalno nepismen i da će teško uspeti da odgovori na izazove s kojima će se susretati u nastavku školovanja, profesionalnom napredovanju, životu. Više od 80 đaka trogodišnjih stručnih škola ne dostiže osnovni nivo pismenosti. U odnosu na OECD zemlje, kompetencije naših đaka su niže za 48 poena na skali čitalačke pismenosti, 41 poen na skali matematičke pismenosti i 49 na skali naučne pismenosti što odgovara efektu od jedne i po godine školovanja potrebne da bi tu razliku nadomestili.
Uvođenje nacionalnog ispitivanja učenika u nižim razredima osnovne škole kako bi se pravovremeno pomoglo učenicima koji zaostaju bila je jedna od glavnih preporuka za dobrobit našeg obrazovnog sistema na osnovu rezultata iz prethodne PISA studije. I dalje nemamo redovna nacionalna testiranja, izuzev završnog ispita za kraj osnovnog obrazovanja kao jedinog takvog, a i on je lane olakšan osmacima, pa su oni po broju osvojenih poena bili najuspešnija od svih prethodnih generacija koje su polagale malu maturu.
– Osnovni cilj PISA istraživanja je da se ispita u kojoj su meri mladi osposobljeni da razumeju i koriste date informacije prilikom rešavanja relevantnih problema iz svakodnevnog života. Na osnovu ove studije se sistematski prati koji nivo funkcionalne pismenosti dostižu petnaestogodišnjaci u oblasti matematike, prirodnih nauka i razumevanja pročitanog. U određenim ciklusima ispituju se i dodatne ključne kompetencije poput rešavanja problema, digitalne ili finansijske pismenosti. U ovogodišnjem ciklusu izabrani učenici će na računarima raditi zadatke u domenima čitalačke pismenosti, nauke, matematike i kreativnog mišljenja – objasnili su za naš list u Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja .
Precizirali su da ovaj zavod u ulozi nacionalnog PISA centra sprovodi istraživanje i sve aktivnosti koje se odnose na realizaciju PISA 2022. Tako od 2018. godine i nalaže Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja.
– PISA testiranje realizuje se prema strogim, standardizovanim procedurama kako bi rezultati koji su dobijeni u 85 zemalja bili uporedivi. U ovom istraživanju koriste se tri vrste instrumenata: testovi, upitnik za učenike kojim se ispituju stavovi đaka prema učenju i njihovim životnim iskustvima i upitnik za školu kojim se prikupljaju podaci o tome kako funkcionišu obrazovni sistemi u okviru jedne zemlje i među državama. Značaj sprovođenja PISA istraživanja je u tome što se rezultati mogu koristiti za ostvarivanje sledećih ciljeva: utvrđivanje u kojoj meri su učenici u Srbiji pripremljeni za život kad završe školu; ukazivanje školama, obrazovnim sistemima i vladama na oblasti koje je neophodno unaprediti; poređenje učeničkih postignuća i uslova za učenje u različitim državama. Zavod za vrednovanje kvaliteta u januaru i februaru intenzivno je radio na edukaciji zaposlenih u školama i do sada obučio oko 530 nastavnika, stručnih saradnika i direktora za razumevanje suštine ovog istraživanja i realizaciju aktivnosti prema predviđenim procedurama – ukazuju u ZVKOV-u.